A túlköltekezés pszichológiája: te hogy bánsz a pénzzel?

A túlköltekezés pszichológiája: te hogy bánsz a pénzzel?

A pénz és a túlköltekezés pszichológiája érdekes dolog. Van, hogy sosincs elég belőle, van, hogy úgy költjük, mintha nem fogyna el. De mitől függ, hogy tudunk-e takarékoskodni vagy elszórjuk, amink van, és még csak nem is élvezzük a dolgot annyira, mint ahogyan azt vártuk tőle? Erről ír Dan Ariely és Jeff Kreisler A (túl) költekezés pszichológiája című könyvében.

A (túl)költekezés pszichológiája 01

Vajon miért vagyunk hajlandóak többet is kiadni egy márkás cuccért? (Miért hat rám például a „Desigual” szó mágikus erővel?) Miért más egy elegáns étteremben szusit enni, mint ugyanezt elfogyasztani egy papírdobozból az íróasztalnál? Miért nehéz a jövőnkre félretenni? És hogyan hozhatnánk észszerűbb pénzügyi döntéseket? Dan Ariely, a viselkedési közgazdaságtan és pszichológia professzora, Jeff Kreisler pénzügyi komikussal együtt írt könyve, A (túl)költekezés pszichológiája ezeknek a kérdéseknek jár utána, mégpedig igen szórakoztató stílusban.

A népi igazságosság és a túlköltekezés pszichológiája

Anno, amikor Himer Csilla pénzügyi coach-csal sok közös projektük volt, elég sokat mesélt a pénzügyi döntések hátteréről – és arról, hogy ezek az esetek jó részében egyáltalán nem racionális, sokkal inkább érzelmi alapú döntések. A (túl) költekezés pszichológiája című könyv szerzői ezeknek a döntéseknek a hátterét boncolgatják. Azt, hogy miért okoz nagyobb örömet egy all-inclusive nyaralás, mint ha a helyszínen kellene fizetnünk az italokat, és miért érezzük megtakarításnak az árleszállítást akkor is, ha egyébként többet költöttünk a megszokottnál. (Ismerős valakinek a kuponnapi zsákmánnyal való elégedettség?) Vajon hogyan vezeti a tekintetünket és az árérzékenységünket az étlap legdrágább fogása, és miért adunk ki szemrebbenés nélkül komoly összegeket egy márkanévért?

A túlköltekezés pszichológiiája a kávézóban is működik
Tényleg finomabb a fancy kávézó drága kávéja?

Érdekes kérdések ezek, hiszen a legtöbben azt hisszük, racionálisan gondolkodunk a pénzről, és ez az a terület, ahol szigorúan agyból döntünk. Pedig dehogy! Lényegében a saját korábbi döntéseinket reprodukáljuk, vagy másokhoz viszonyítunk. Nyelvi fordulatok és rituálék vesznek rá minket, hogy megnyissuk a pénztárcánkat, sőt, még a népi igazságosságról alkotott fogalmaink is szerepet játszanak abban, mire vagyunk hajlandóak költeni és mire nem. Öt perc munkáért sajnálunk kiadni tízezer forintot, míg egy hosszú, unalmas, felhabosított prezentáció sok tízezret is megér, függetlenül attól, hoz-e gyakorlati hasznot. Egy „automatás” kávé általában vacak – de mi a helyzet, ha ugyanezt egy hangulatos kávézóban, porcelán csészében szolgálják fel? Miért esik jobban ugyanaz az étel egy menő étteremben?

Ésszel, szívvel, lélekkel költeni

Ezek a felismerések persze lehetnének egy száraz pszichológiai és közgazdaságtani szakkönyv tárgyai is, Dan Ariely és Jeff Kreisler könyve azonban ellenállhatatlanul vicces. A túlköltekezés pszichológiája azért is izgalmas, mert mindennapi szituációkból képes közgazdaságtani paródiát csinálni, és persze minden pillanatban szembesít bennünket saját költési szokásainkkal és gyengeségeinkkel.

Áruház
A kísértés folyamatos, ám az, hogy mennyire tudatosan költesz, rajtad múlik

Persze a felismeréseknek nem sok hasznuk lenne, ha a segítségükkel nem igyekeznénk javítani költekezési szokásainkon. A szerzőknek természetesen erre is vannak javaslataik. Ám ami különösen szimpatikus: a (túl) költekezés pszichológiája szerzői pontosan tudják, hogy nem a minél több pénz birtoklása a cél. Szokták mondani, hogy a pénz nem boldogít. Nos, a pénz valóban nem, de a rajta megvehető dolgok és szolgáltatások azért sokat tudnak segíteni a hangulatunkon. Vagyis nem az a cél, hogy ne költs, hanem az a cél, hogy a lehető legtöbb boldogságot vedd ki egy adott pénzösszegből. Mégpedig nem csak most, hanem a jövőben is. Ezt a célt szolgálja például a nyugdíj-előtakarékosság, amiért érdemes visszafogni kicsit a jelenbeli élvezeteket.

A pénz ne cél legyen, hanem egy jól kihasznált eszköz, amit valóban arra használsz, amire való. Arra, hogy az általa megvehető dolgokon keresztül minél jobban emelje az életminőséget. Kipróbálod? (Ha pedig a ruházati boltokban is szeretnél ésszel költeni, akkor a könyv elolvasása után jelentkezz be hozzám szín- és stílustanácsadásra. Utána garantáltan kevesebbet fogsz költeni, de sokkal elégedettebb leszel vele! 😊 )

A könyvet köszönöm a HVG Könyvek Kiadónak!

Köszönöm, ha megosztod a linket, a cikket viszont légy szíves, ne másold. Gyere beszélgetni a Zöldsaláta Facebook-oldalára vagy az Instagramra!

Ésszel, szívvel, lélekkel: Judit

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .