Öt percre a legpörgősebb munkával is le lehet állni. És le is kell: ne akkor jusson eszedbe a pihenés, amikor már minden feladatod elfogyott, mert azok soha nem fogynak el. Öt perc pihenő nagyjából minden órában jár neked. De mivel töltsd azt az öt percet, hogy valóban feltöltsön?

Öt perc pihenő a szabadban
Néha egyszerűen annyi kell, hogy fejben átállítsd magad a kötelességtudatról az egyensúlyra

Neked is mindig több feladatod van, mint időd? Nekem rendszeresen túllóg a teendőlistám a napi 24 órán. Ahhoz viszont el kellett jutnom a negyvenes éveimhez, hogy az „előbb a munka, utána a pihenés” szlogent ne csak elméletben tartsam marhaságnak, hanem aktívan is igyekezzek kiiktatni az életemből. Szerintem a mi korosztályunknak épp az az egyik legnagyobb baja, hogy túl sokat hallotta ezt korábban.

Pedig, ha már szlogenekről beszélünk, a „pihenj, mielőtt elfáradsz” sokkal igazabb. Ráadásul nemcsak a személyes jól-létünk, hanem a munka szempontjából is hasznosabb. Aki ugyanis odafigyel a munkaereje újratermelésére, az nem ég ki, nem az lesz az egyetlen szempontja, hogy valahogy végezzen már a kilométeres feladatlistával (akár „jóleszazúgy” jeligére is), hanem tudatosan tartja egyensúlyban a munkát és a pihenést.

Szóval ne töprengj rajta, jár-e az öt perc pihenő akkor is, ha még nem vagy kész mindennel. Jár. Már csak azért is, hogy jól, vagy legalábbis jobban érezd magad. De mivel lehet úgy eltölteni 5 percet, hogy az tényleg jólessen?

Öt perc pihenő a munkahelyen

Az, hogy mivel töltöd az öt perc pihenő idejét, persze nagyban függ attól, hogy hol vagy éppen. Az irodában kicsit szűkebbek a lehetőségek, de non-stop robotolni ott sem kell.

Csinálj egy forró italt, és idd meg. Tea, kávé, instant forró csoki, bármi jöhet, a lényeg, hogy jó illata legyen, átmelegítsen, és odafigyelve lehessen meginni. Vidd be a kedvenc bögrédet, és mehet a menet. Ülj le a teakonyhában, lehetőleg egyedül, kicsit csendesedj el, és figyelj az italod illatára, ízére. Egy kis mindfulness gyakorlat a napi pörgésben.

Öt perc pihenő egy teával
Kint is megihatod azt a teát vagy kávét, úgy duplán számít

Nyújtózkodj. Bárhol, bármikor, csak nyújtsd meg az ülésben elmerevedett izmokat. Ha az irodában nagyon kínos lenne, ott a mellékhelyiség, ahol senki sem látja.

Pihentesd a szemed. Az egész napos monitorra meredés nem túl jó ötlet. Óránként egyszer állj fel, menj oda az ablakhoz, és nézz minél messzebbre, ha lehet, valami természetesre. Ki is mehetsz sétálni, legalább az ebédszünetben, de ez nem kötelező. A fényre és az oxigénre viszont szükséged van, így, ha lehet, nyisd is ki az ablakot.

Állítsd le a pörgést. Mármint a gondolataidét. Húzósabb időszakokban már az is komoly eredmény, hogy egyáltalán megengedd magadnak, hogy öt perc pihenő erejéig elengedd a saját szorgalmas beállítottságodat. Vagyis az öt perc pihenő arról is szól, hogy megengedd magadnak a semmittevést. Néha épp ez az első lépés a munka-magánélet egyensúly felé: a legtöbbször ugyanis épp a kötelességtudásunk az, ami ennek keresztbe tesz. Az apró leállásokkal viszont szépen, fokozatosan átállítjuk magunkat.

Hallgass zenét, nézz meg egy vicces videót. Meggyőződésem, hogy a cuki videók azért olyan népszerűek, mert gyakran ezek jelentik az öt perc pihenő szinte egyetlen „legális” lehetőségét egy zsúfolt munkanap közepén. (Meg a cigiszünet, de arra ne szokj rá, légy szíves.). Ám lehet őket tudatosan is alkalmazni. Nem félbehagyva mindent a kedvükért, hanem az előre kijelölt öt perc pihenő idején.

Öt perc pihenő otthon

Ha otthon dolgozol, máris egyszerűbb a helyzet, hiszen ott egy csomó dolgot megtehetsz, amit a munkahelyeden nem.

Szépítkezz. Kend be az arcodat a kedvenc krémeddel, és ha van otthon ásványi rollered, akkor masszírozd meg vele egy kicsit. Ha nincs, az sem gond, akkor kézzel masszírozd át. Krémezd be a kezed, vagy masszírozd meg a talpad. Én nemrég vettem egy kis masszázslabdát, azzal szoktam fellazítani a beállt vállamat. Mostanában ez az öt perc pihenő sztárja nálam.

Friss levegőre is szükséged van
Friss levegőre és fényre otthon és a munkahelyeden is szükséged van

Olvass. Ülj át a lehető legkényelmesebb fotelbe, és olvass el öt-tíz oldalt egy könyvből, vagy lapozz át egy magazint. Egészen olyan érzés tud lenni, mint ha lenne időd magadra.

Pakolj. Vicces, de ami nagy tételben kellemetlen házimunka, az kis tételben pihentető tevékenység. Az egész lakást végig selejtezni durva történet. De egy polcon vagy egy fiókban elpakolni és kidobni a felesleget, az rövid távú, könnyű sikerélmény.

Játssz a színekkel, illatokkal. Vegyél fel egy színes ékszert. (Igen, otthonra is. Mert megérdemled.) Fújd magadra a kedvenc parfümödet. Gyújts meg egy illatgyertyát. Párologtass illóolajat. A lényeg, hogy változzon valami apróság körülötted.

Köszönöm, ha megosztod a linket, a cikket viszont légy szíves, ne másold. Gyere beszélgetni a Zöldsaláta Facebook-oldalára vagy az Instagramra!

Ésszel, szívvel, lélekkel: Judit

Fotók. Pixabay.com



Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .