Zöldül az ipar: és ez jó nekünk?

Zöldül az ipar: és ez jó nekünk?

Az utóbbi hetekben szinte minden sajtótájékoztató, ahová elmentem, arról szólt, hogyan próbálnak a különböző cégek egyre zöldebben működni, és milyen környezetvédelmi akciókat hirdetnek, támogatnak. A The Body Shop például minden vásárlás után 1 négyzetméternyi kiirtott esőerdőt telepít vissza – az első projekt helyszíne Észak-Vietnam, ahol a World Land Trust segítségével veszélyeztetett állatfajok életterét állítják helyre, segítve ezzel a szaporodásukat. Az akció jelképe Reggie, a tarka karcsúmajom, aki errefelé él egyre kevesebb fajtársával együtt. Reggie szeretne rátalálni a párjára, ez viszont az egyre kisebb élettérben meglehetősen nehéz – ebben segít neki az erdő visszatelepítése.

Ő Reggie, a cuki majom, aki párt keres, és ezt nagyobb életterületen nagyobb eséllyel koronázza siker. (Fotó. thebodyshop.hu)

 A LUSH a fosszilis üzemanyagok elleni tiltakozásba szállt be, és a The Body Shophoz hasonlóan évek óta rendszeresen felemeli a szavát az állatkísérletek ellen.
A Henkel is külön rendezvényt szentelt annak, hogy megismertesse környezetvédelmi politikáját: az utóbbi évtizedekben például folyamatosan csökkentette a termékek széndioxid-lábnyomát, vagyis azok előállítása egyre kevésbé környezetszennyező. Legutóbbi akciójában pedig a kiürült flakonokat gyűjti vissza a Rossmann üzletekben – akik visszaviszik a flakonokat, kedvezményre jogosító kuponokat kapnak, és leadhatják szavazatukat egy iskolára, óvodára vagy bölcsődére. A legtöbb szavazatot kapó intézmény egymillió forint értékű, újrahasznosított műanyagból készült játszóteret kap. (A kampányról itt találod az információkat, máris készítheted a kiürült flakonokat.)
Érdekes tény egyébként, hogy a felmérések szerint a termékek ökológiai lábnyomának legnagyobb része a felhasználásnál keletkezik. Vagyis, ha egy kicsit odafigyelsz arra, hogy mennyi samponnal mosod meg a hajad, mennyi tusfürdőt használsz egyszerre, mekkora kiszerelésben veszed a kozmetikumokat (vagy épp egyenesen csomagolás nélküli termékeket keresel), vagy milyen hosszú ideig folyatod a meleg vizet, már tettél valamit a környezetért. 

Divatkampány?

Zöld szemléletű ismerőseim részéről egyébként rendszeresen felmerül az is, hogy az ilyen céges akciók vajon nem többek-e divatmegmozdulásoknál. Én – bevallom -, megengedőbb vagyok e téren, Azt gondolom, hogy minden lépés számít, ami egy kicsit zöldebbé teszi ezt a világot. Persze, az lenne az ideális, ha most hirtelen mindenki csak természetes összetételű kozmetikumokat, háztartási vegyszereket kezdene árulni, sőt, a ruháink, cipőink, gyártása, autóink működtetése, házaink fűtése sem terhelné tovább a környezetet. Ugyanakkor be kell látni, hogy illuzórikus a teljes biósodást elvárni. 

A teljes biósodás szerintem a jelen körülmények közt illúzió. De minden lépés hasznos lehet. (Fotó: stocksnap.io )

Vannak olyan cégek, amelyeknél eddig is kiemelt szempont volt a környezet védelme, vagy a fair trade alapanyagbeszerzés, másoknál egy kicsit kevésbé. Ha az utóbbiak a divat miatt indulnak el a fenntarthatóbb gyártás felé vezető úton, már nyertünk valamennyit a – mondjuk – 10 évvel ezelőtti helyzethez képest.
Ráadásul a felhasználók is többfélék. Aki teljesen ökobio vonalra tért át, az már magára se kenné az SLS tartalmú sampont, a nem teljesen természetes alapanyagú testápolót. Vannak ingadozók (én ide sorolom magam), akik igyekeznek bio dolgokat használni, de időnként tök nyugodtan kipróbálják a legújabb tusfürdőt, még akkor is, ha SLS van benne. Másokat viszont kevésbé érdekel ez az egész, sokan jóformán azt sem tudják, miért kellene az ásványvizes vagy épp a tusfürdős flakont szelektíven gyűjteni, és mi az a sok apróbetűs bizgere ott az összetevők felirat alatt. Az ő szemükben az a lényeges, hogy a kozmetikumnak jó illata legyen, és látható eredménye. Megint csak egy lépés előre, ha az ő figyelmüket is felhívja valaki, mondjuk épp a kedvenc kozmetikumainak gyártója, hogy miért is jó ez az egész szelektív gyűjtögetés, és miért elég egy kevés tusfürdő a fürdőpamacsra, ahelyett, hogy egy jó maréknyit használnánk egy zuhanyhoz.

Szóval én azt gondolom, minden lépés számít és előre visz, ha divatból indul, ha nem. Nem vagyok naiv, tudom, hogy nem fordult meg a trend, sőt, statisztikák igazolják, hogy soha nem látott ütemben éljük fel mindazt, amink van. De ennek ellenére, vagy épp pont emiatt, mégiscsak azt gondolom, hogy igenis legyen divat a zöldre fordulás. Haladjon mindenki annyit a zöldülés felé, amennyit egy szuszra fel tud vállalni – jó eséllyel bele fog kerülni a spirálba, és egyre több környezetkímélő dolog lesz az életében. És igenis erősödjön ez a divathullám, mert kábé ez az esélyünk rá, hogy pár évtized múlva ne egy Föld méretű szemétkupacon üldögéljünk.

Apropó, ezt olvastátok? Norvégiában van rá esély, hogy betiltják a benzines és dízeles autók eladását. És vajon gondolt volna valaki erre mondjuk úgy 20 évvel ezelőtt?

Ha tetszett a cikk, kövesd a Zöldsalátát a Facebookon is! De a Bloglovinon is megtalálod!  

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .