Örülnek a nyulak…

Örülnek a nyulak…

… és örülnek az állatbarátok is, mivel ma végre életbe lépett az az uniós jogszabály, amely megtiltja az állatokon tesztelt kozmetikumok előállítását és forgalmazását az Európai Unió tagállamainak területén. A forgalmazási tilalom azért különösen fontos, mert így nem lehet az Unión kívül letesztelt termékeket az EU területén piacra dobni, és ezzel megkerülni az állatokon tesztelt termékek Unión belüli előállításának tilalmát. Ezt a jogszabályt egyébként még 2003-ban fogadták el, de ma járt le a hatályba lépésére kiszabott türelmi idő.

A tudatos kozmetikai cégek is ünnepeltek ma: a The Body Shop az Aréna Plaza-beli üzletben rendezett pezsgős koccintást, míg a LUSH-nál állatpárti partyt tartottak (világ 850 LUSH üzletéhez hasonlóan), hogy felhívják a figyelmet a Kozmetikai Irányelv hatályba lépésére, és együtt örüljenek annak vásárlóikkal.

Persze a helyzet nem tökéletes: vannak országok, ahol továbbra is szabadon forgalmazhatók az állatokon tesztelt kozmetikumok, sőt, olyanok is, ahol egyenesen kötelezők az állatkísérletek. Ráadásul a REACH, a vegyi anyagok regisztrálásáról, értékeléséről, engedélyezéséről és korlátozásáról szóló európai rendelet is tartalmaz beépített „bombákat”. A rendeletet ugyanis 2007-es elfogadása óta nem frissítették, pedig az azóta eltelt években számos, állatkísérletek kiváltására alkalmas teszt-eljárást dolgoztak ki. A REACH előírásait viszont minden cégnek követnie kell abban a tekintetben, hogy a különféle anyagokat milyen teszteknek vetik alá. És bár a kifejezetten kozmetikai célú állatkísérletek tilosak, az alapanyagokat az új REACH szabályozás értelmében tesztelni kell – olyan előírások szerint, amelyben nem minden helyettesítő módszer szerepel.

A LUSH EU-országokbeli dolgozói tavaly Brüsszelben  demonstráltak az állatkísérletek beszüntetéséért

Vagyis az állatkísérletek elleni harc messze nem ért még véget. A The Body Shop és partnere, a Cruelty Free International célul tűzte ki, hogy fellép annak érdekében, hogy a világ egyre több országában tiltsák be a kozmetikumok állatokon való tesztelését – a mai partin máris megkezdték az aláírásgyűjtést. A LUSH és partnere, a Humane Society International azért kezd kampányt, hogy az állatkísérleteket a REACH előírásaiban a lehető legtöbb helyen váltsák fel a korszerűbb, helyettesítő módszerek. A LUSH tavaly összesen 250 000 angol fontos díjalapot hozott létre az állatkísérletek kiváltását célzó alternatív módszerek kutatásának támogatására.

Én a magam részéről a nyulakkal vagyok, és annak örülnék, ha mindketten teljes sikerrel járnának.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .