A multitasking rontja a hatékonyságot

Az egyik legjobb tipp stressz ellen (ami egy fillérbe sem kerül): vesszen a multitasking

Hogy vagytok így az iskolaév elején? Én elég szétesetten. Még nem sikerült teljesen átállnom a koránkelésre, az ezerféle feladatra, a számtalan odafigyelni-valóra, most próbálom felépíteni a rendszert. Egyvalamire azonban igyekszem odafigyelni: a multitasking, vagyis az, amikor legalább három dolgot csinálsz egyszerre, nagyon nem jön be: rontja a teljesítményt, stresszt okoz, elképesztően fáraszt, és még a hibalehetőséget is növeli.

Úgyhogy idén ősszel úgy döntöttem, hogy amennyire lehet, ragaszkodom az “egyszerre csak egy dolog” filozófiájához a stresszoldás jegyében.

A multitasking kifejezetten ártalmas
Fél kézzel három tányért pörgetni? Lehet, de minek?

 Aki próbált már összehangolni munkát, háztartást, családot, sportot, szórakozást, satöbbit, az pontosan tudja, miről beszélek. Áldassék a neve annak is, aki behozta kishazánkba a nagy, egylégterű, amerikai irodatípust, mert így maradéktalanul megtapasztalhatja a dolgozó, milyen, amikor egyszerre legalább hárman beszélnek hozzá, miközben a munkájára kellene koncentrálnia (az amerikai filmekből ismerős leválasztott, egyszemélyes kis fülkéket valahogy elfelejtették importálni az okosok). Amikor ilyenben dolgoztam, multitasking ellen az volt a módszerem, hogy fejhallgatóval a fejemen ültem a gép előtt, mert az egyszem Hammerfall sokkal kisebb figyelemelterelést jelentett, mint a körülöttem telefonálók, szöszmötölők, csacsogók tömege. Plusz a fejhallgató akadályt képez a külvilág felé, ha tehát valaki hozzád akar szólni, jobban meggondolja. Így kiszűrheted a felesleges “mi volt a tegnap esti randin?” típusú információkat és kérdéseket, amelyeket amúgy is elhárítanál.

A tervezésnél is érdemes odafigyelni a multitasking elkerülésére

 Az oké, hogy felírsz minden apró és nagyobb dolgot, amit záros határidő alatt el kell intézned, de ezt ne értelmezd teendőlistaként. Teendőlista akkor lesz belőle, ha kijelölöd, hogy mik a fontos és a sürgős dolgok, ezekhez hozzárendeled azt az időtartamot, amennyi alatt kb. el lehet végezni őket (itt azért némi ráhagyással dolgozz), és nagyjából annyit tervezel bele a napodba, amennyivel emberi számítások szerint végezni lehet. Na aggódj, így is mindig fog maradni belőle másnapra. Viszont a kevésbé fontos dolgokat delegálhatod, például megkérheted életed párját, hogy vegyen vécépapírt, vagy a gyereket, hogy mosogasson el.

A multutasking szünetében: egy csésze tea
Egy olyan teafüggőnek, mint én, kell az az öt perc teaszünet

 Az apróbb feladatokat, például telefonhívásokat, e-mailek megválaszolását el lehet intézni a nagyobb feladatok (nálam pl. egy cikk megírása) közötti pihenőidőben. Persze nem kell, hogy minden pihenős percet ilyesmire szánj, mert akkor előbb-utóbb bekattansz a fenenagy hatékonyság nevében. Igenis kellenek olyan szakaszok, amikor 5 perc alatt, nyugiban megiszol egy teát, körülnézel a Facebookon, vagy csak bámulsz egy kicsit kifelé az ablakon. Azt, hogy ezt milyen időközönként iktasd be, azt neked kell kikísérletezned: nekem kb. 20 perc után tutira lankadni kezd a figyelmem, úgyhogy hiába is ragaszkodnék az 50 perc munka – 10 perc szünet ritmushoz. Persze ez a határ is tágítható, edzhető, szóval nyugodtan tologasd kifelé a határaidat. Ez is egyfajta sport 🙂

A zavaró tényezőket nem könnyű kiiktatni, 

de amennyire lehet, próbáld meg. 

A fülhallgató a multitasking hatásos ellenszere
Nekem a fülhallgató vált be legjobban multitasking ellen

 Ha tudod, némítsd le a Facebook-üzenetek hangjelzését vagy felugró ablakait, de ha nem, akkor is vedd halkabbra a pittyegést. Az e-maileket kapcsold ki, és lehetőleg a Facebookról és az Instáról is kattanj le erre az időre (nyugi, az ismerőseid fontos megosztásai még egy fél óra múlva is ott lesznek). Nekem ezek a legnehezebb feladatok, itt szoktam rá leginkább a többfelé figyelésre, de határozottan alakulok. Persze van, hogy olyan információk jönnek a belső hálózaton, amelyekre oda kell figyelni, mert a munkádat érintik, ezeket természetesen ne kapcsold ki – de még mindig jobb, ha csak egyvalaki szakít félbe, mint ha egyszerre hárman tennék. A telefonhívások többsége sem feltétlenül sürgős.


Neked mi a legjobb módszered a multitasking kiküszöbölésére? Oszd meg a kommentek között, hadd tanuljunk egymástól!

Ha úgy gondolod, hogy másnak is hasznára lehet a cikk, megköszönöm, ha megosztod a linket (a cikket viszont légy szíves, ne másold). A Zöldsaláta Facebook-oldalán mindig találsz valami újat, képes illusztrációkért pedig kövess az Instagramon!

Ésszel, szívvel, lélekkel:
Judit  

Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg a barátaiddal is!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Tetszik, amit láttál? Kérlek, oszd meg másokkal is!

RSS
Facebook
Facebook
Google+
http://zoldsalata.hu/2017/09/az-egyik-legjobb-tipp-stressz-ellen-ami-egy-fillerbe-sem-kerul-vesszen-a-multitasking">
Twitter
Instagram